Taman Orkid Wan Noraini, Kg Geliga.

Bagi orang Terengganu khususnya yang tinggal di Kemaman yang mudah gelap mata jika terpandang orkid, pasti akan tahu di manakah lokasi nurseri ini yang hanya menjual pokok orkid sahaja. Sila jangan gatal2 mulut tanya pokok lain. Sah2 naik batang penyapu atas belakang.

Nurseri orkid ni dibuka pada tahun 1982 dan masih lagi bertahan hingga ke hari ini. Sori saya tak ambik penuh gambar tokey dia, nanti kene pelangkung dengan pasu pulak (saje je).
Saya dah berkenan dengan orkid tanah tak tahu nama nih, walau pun saya dah ada 2 anak hasil usaha rajin melawat nurseri di Paka, akhirnya tokey nurseri tersebut menghadiahkan anak pokok ini buat jagaan. Rasanya macam ada perbezaan dengan yang ini, tapi takpe, 18hb Julai 2009 saya akan sekali lagi melawat taman orkid ni di samping kalau ada rezeki, merembat habis catasetum dan psychopsis (yang berbunga sahaja ye) yang dijual tinggal tak sampai sepuluh pasu lagi....

Saya tanya makcik tokey dengan penuh santun ibarat nak menyunting bunga di laman orang. Bagai sudah tahu sekilas ikanG di air, laju je dia cakap pokok nih dah berpunya, tuannya tinggalkan di sini sebab kat rumahnya diserang ulat pemakan bunga. Hangin betullah, lambat semenet je, ade je orang potong jalan...hihihiihhi.
Lawa betul, boleh pulak satu tangkai berlainan warna.
Kat Terengganu, peminat orkid pasti akan ada orkid nih,
mungkin jenis tak reti nak stop berbunga gamaknya.
Nampak suci lagi murni je warnanya.
Spatho tak banyak kat sini, almaklumlah, biasenye orang boleh dapat free aje.
Sayang banyak orkid tak berbunga, sebab harga yang berbunga dan tidak sama je.
Wangi betul, macam ada puteri bunian kat sebelah.....huih...
Cattleya punyelah banyak, tapi cinonet aje yang berbunga.
Boleh tahan juga takde bau Cattleya nih.Sabar sabar....
Vanda mini palmer punyerlah sihat....gemuk betul...
Ni ke rupenye Oncidium sherry baby? wangi betul.Seedpot yang bagak besar.... Tokey cakap dia tak buat benih pun.
Comel betul si genit nih. Cuma kurang terserlah je berbanding jirannya yang lain.
Akhirnya makcik tokey tanya, tak nak beli kan? makcik naik dululah p smayang....

Huhuuhuhuhuh.... Malu den ni haaaa nak datang laieee.

Takpe makcik, lagi dua minggu saya datang bawak askar serang orkid mak cik nih....
insya Allah.

0 comments:



Post a Comment